Relation is king!

Never let go

En gång i tiden sa man att ”content is king”. Att det var innehållet som var det viktiga. Det finns det säkert vissa som fortfarande menar. Jag tror dock de har mer fel nu än vad de hade då. Innehållet är inte det viktiga. Det är relationerna som är viktiga. Vilken tid i mänsklighetens historia vi än väljer och vilken teknik vi än tittar på så är det alltid den sociala som är avgörande. Förklaringen är enkel för mig. Vi är skapta i en gemenskap och därför söker vi alltid efter en. Och vi blir liksom inte hela och bekräftade förrän vi hittat ”hem”. Förrän vi hittat den där gemenskapen.

Min dotter tittar inte särskilt mycket på TV, inte alls nästan. Men hennes tid med sina youtubers är det ingen som kan ta ifrån henne. Hennes integritet är hög och hon släpper inte in vem som helst i sina nätverk. Hon har t.ex. godkänt den här texten. Jag vill gärna basunera ut mina goda tankar men hon fungerar inte riktigt så. Här håller man sig till sina vänner. Det räcker. För mig är det obegripligt.
Den snabbast växande gruppen på Snapchat är åldern 25-45 år. Vi är alltid ett par år efter vi som är över 30. Dessutom tar vi mest bilder, när vi egentligen vet att det är videos som gäller. Och snart kommer vi hitta till Periscope och tycka det är toppen. Förutsatt att Twitter lyckas utveckla det och Facebook inte tar över före. Jag frågade min dotter vad hon tyckte om Periscope, men hon var föga imponerad. Där är det sociala inte lika självklart som på ex. Snapchat. Det gladde mig. Det sociala regerar fortsatt. Och i takt med att Facebook skruvar sina algoritmer till att alltmer tvinga företag och organisationer att köpa rätten att synas (klassiska annonser) så blir den enskilda människans nätverk avgörande. Återigen – det sociala regerar.

Vad betyder det här för organisationer och företag som ”vill synas”? Jo, återigen. Uppmuntra era medarbetare och stöd dem i att vara på sociala medier. Problematisera inte i onödan gränsen mellan privat och jobb. Det är intressant för oss över 30 men inte för någon annan. Se människan som EN. Det är utan tvekan det bästa (och enda) sättet att skapa sitt varumärke. Ditt varumärke är inte vad du kommunicerar utan vad andra säger.

Heja relationer!