Big data #webcoast

Big data är riktigt intressant. Det är som bekant väldigt mycket som registreras, om saker som händer och inte minst om oss individer. Mycket av big data är rena skrytinloggningar. Typ gym och arbete, konserter osv. Men allt detta skapar en bild av dig på gott och ont. Under Internetdagarna 2014 höll Annie Machon ett 30 minuters keynote som är värt att se. Hon arbetade tidigare på MI5 som är den brittiska underrättelsetjänsten. Hennes keynote lägger fokus på bland annat den data underrättelsetjänster samlar in och hur de använder den till syften ingen vet, förstår eller som är offentlig. Det är baksidan av big data.

Men det finns också en annan sida. Speculative shipping. Den rådande affärsmodellen är att trycka böcker, samla den på ett lager och skicka ut när folk beställer. Postpone shipping. Men genom att se vad människor söker på, vilket beteende de har, hur de agerar och vad de söker på kan man skicka produkter till länder, regioner, städer och kunder innan de ens har beställt produkten. Men ”big data vet” att hen snart kommer beställa den. För skoj skull kan man följa Google fluetrends – Sverige. Den samlar dina sökningar på influensan i en snygg graf. Sjukvården tittar på grafen och fattar att de måste beställa medicin i tid. Jag uppfattade aldrig om det händer eller om tanken fanns. Men vårdcentraler i landet kan se/ser sökningar på sjukvårdsupplysningar motsvarande för att kunna vara förberedda på måndagen då de öppnar.

Den mer etiska sidan är när företag kan se ett förändrat beteende och köp hos unga kvinnor. Förstår att de söker/köper och ”uppträder” (besök i olika affärer, sökningar osv) som gravida och ibland skickar produkter hem till dem innan de själva vet om att de är med barn. Det är problematiskt. Försäkringsbolag som ser mina kreditkortsköp och min livsstil och höjer min premie. Det touchar så klart kyrkan och vår tystnadsplikt. Fram till för ett par år sedan var även den kommunikationen skyddad. Nu finns det ingen lag som kan stoppa en avlyssning i bikt eller enskilt själavård.

Frågan är hur vi som kyrka kan dra nytta av denna data. Vi kan via den länken se när locals och turister tar bilder av sin stad och delar på SoMe. De röda prickarna och de blåa är de som bor i staden. Det vet man genom att mäta hur länge telefonen befinner sig i området. Råå och Centrum är tydliga platser för turister samt vattnet över Helsingör. Inte många locals som tar bilder där. Hur kan vi rikta våra dopinbjudningar osv till rätt målgrupp? Hur borde vi förändra våra verksamheter när vi nu vet hur folk rör sig och beter sig? Bikupa på det.