#ica vet inte bättre #reklam #påsk #blogg100

icaICA har sänt sina reklamfilmer sedan Lucia 2001. Det är faktiskt så att de är den såpa som har visats längst och i flest avsnitt. Längre än gamla godingen Rederiet. Det är byrån King som står bakom idéerna och producerar avsnitten. Byrån återknyter till högtiderna i sina filmer, vore tjänstefel annars, och nu är det påskens tur. Filmen är inte särskilt lyckad. Den är ungefär lika lyckad som upprörande. Coop har hamnat i samma dike, tyvärr.

Bekymret är att King inte bottnar i kunskapen om vad påsken innebär eller är för något. Det märks i den förvirrade händelsen kring påskbordet. Skämten skickas ut i etern utan någon bäring alls framåt eller bakåt. Hade King haft en bättre koll på påskens innebörd hade de kunnat göra en riktigt rolig film. Men kunskapen är inte bättre än vad filmen är, tyvärr.

Idag är det dymmelonsdag. Den heter så därför att man ”dymlade” kyrkklockorna så att de skulle slå mer dämpat. Genom ljudet på klockorna blir vi påminda om vad som väntar. Påminda om misshandeln av Jesus och att man korsfäste honom. Men vi blir också påminda om vad som hände på påskdagen. Söndagen. Segerdagen.