Medialogik

Idag lyssnade jag på Mikko. Han arbetar som journalist och var den drivande i fallet Veikko vs. Vaxholm. Ni kan läsa inlägget här. En av anledningarna till att fallet fick så stor uppmärksamhet säger han bero på att han kan medialogik. Medialogik. Alltså ingen vanlig logik. Logit inom ett särskilt område som oftast inte är tillgänglig för allmänheten. Här krävs det att man antingen jobbar med det eller blivit utsatt för det – annars förstår man inte. Medialogik. En klass för sig.
20110520-101650.jpg
Jag skulle vilja påstå att medialogik är en konstart. Väldigt få behärskar den. Att kunna se vad som skapar debatt och vad som inte skapar debatt och hur de tänker. Mikko berättade att Finlands president kommenterade fallet Veikko. Ingen särskild stor respons. Men Mikko tyckte det var stort. Men däremot reagerar Aftonbladet när E-type åker till Veikko för att hälsa på. E-type har större nyhetsvärde än Finlands president. Den vanliga logiken säger att Finlands president väger tyngre än en eurodisco artist. Medialogiken säger precis tvärtom.

Det som stör mig allra mest är är att Aftonbladet sen säger att de värnar om Veikko och därför vill ”ta upp hans fall”. Den vanliga logiken ser igenom det här och säger att det är pengarna som styr Aftonbladet och att de inte alls känner för Veikko, det finns ju hundratals andra Veikkos där ute som Aftonbladet INTE skriver om. Medialogiken säger precis tvärtom.

Vänner av samtiden! Låt oss hålla oss till den vanliga logiken.